Digitale audiovisuals van Eric Kellens |
Sinds 2004 maakt Eric digitale AV-reeksen. In al die jaren is hij steeds opzoek gegaan naar nieuwe horizonten. In het digitale tijdperk hebben zijn reeksen nooit hoge toppen gescoord in wedstrijden. Toch is de productie van AV-reeksen bij Eric nooit op een laag pitje komen te staan. Net door het digitale is het gemak(?) van reeksen maken eerder toegenomen, maar door de gewijzigde reglementeringen over het gebruik van (commerciële) muziek is zijn deelname aan wedstrijden en het openbaar vertonen van AV-producties tot nul herleid. Dit belet Eric niet om zijn hobby verder te zetten en te blijven zoeken naar nieuwe onderwerpen, beeldmontages en overvloeitechnieken. PicturesToExe van WnSoft is al jaren zijn trouw werkpaardje voor grote en kleine AV-juweeltjes.
Er zit in zijn creaties een duidelijk verband. Zijn ‘Italiaanse periode’ was het gevolg van een regelmatig familiebezoek aan Rome. WOI en soldaten in het algemeen zijn een rode draad door al zijn AV-producties. De herdenkingen gedurende de voorbije vier jaar (2014-2018) waren natuurlijk een belangrijke bron van inspiratie.
Er zit in zijn creaties een duidelijk verband. Zijn ‘Italiaanse periode’ was het gevolg van een regelmatig familiebezoek aan Rome. WOI en soldaten in het algemeen zijn een rode draad door al zijn AV-producties. De herdenkingen gedurende de voorbije vier jaar (2014-2018) waren natuurlijk een belangrijke bron van inspiratie.
DER KRIEG (2018)
Met deze AV-montage blijft Eric in zijn traditie om een lied als uitgangspunt te nemen. In een radio-interview met Lucas Van den Eynde hoorde Eric voor het eerst het Beverlo-lied van Wannes Van de Velde (overleden op 10 november 2008). Het lied over de invalide veteraan uit Beverlo paste naadloos in het repertoire van de rebelse Internationale Nieuwe Scene. In navolging van Dario Fo en aangevoerd door Jan Decleir, grepen de artiesten uit Mistero Buffo (1972) terug naar oude volksliedjes en ballades. Hun verzetsliederen gingen voor in een nieuwe klassenstrijd en predikten haat tegen het kapitaal. Het Beverlo-lied werd onnavolgbaar gezongen door Wannes Van de Velde. Een gewone soldaat (‘Der Held’ op de tekening van George Grosz) wordt 'als een beest' naar het front gejaagd en als hij op houten krukken terugkeert, krijgt hij te weinig om van te leven en lijdt hij honger. Die situatie was overigens zeker niet verzonnen. In alle landen die oorlog hadden gevoerd verdween snel de belangstelling voor degenen die gewond waren teruggekeerd. Ook in Duitsland, de andere kant van noman’s land, rezen protesten op in liederen, etsen en tekeningen. Ze zijn wellicht de grootste afwezigen in de voorbije herdenkingen van de eerste wereldoorlog en toch hebben de Duitsers ook de hel van de loopgraven meegemaakt. Natuurlijk telde het Duitse leger fanatieke oorlogszuchtigen, maar ook tegenstanders van de oorlog en getuigen die ziek werden van al het zinloze geweld. Dat bewijzen twee kunstenaars: Otto Dix (1891-1964) en George Grosz (1893-1959). De kracht van het AV ‘Der Krieg’ ligt in het samengaan van beeld en klank, hier heeft Eric een dubbelslag gemaakt. Dat er geen eigen fotografie van Eric in de montage zit, doet geen afbreuk aan het AV. Een audiovisuele montage is opgebouwd uit drie delen: inhoud, beeld en geluid. Hier is dus duidelijk gekozen voor inhoud (de boodschap) en geluid (het protestlied). De gekozen beelden (etsen en kleurtekeningen) zijn uitermate belangrijk, maar niet van eigen hand. 3’42” / PicturesToExe |
DE BEVRIJDING (2018)
Zoals honderden andere amateurfotografen trok Eric naar de colonne van ‘De Bevrijding’ die door West- en Oost-Vlaanderen trok in augustus 2018. Zijn interesse was meer dan die van een gewone kijker. Zelf stapt hij op 7 oktober 2018 een deel van de bevrijdingsroute af (van Zarren tot Torhout). Na een eerste kennismaking met de historische colonne in Houthulst trok Eric met zijn fototoestel naar Handzame, Torhout en Loppem. Een teletijdscabine heeft er geen vergelijk mee, de taferelen van de soldaten, paarden en wagens zijn zo weggelopen uit het verleden. Dit uitzonderlijk gegeven wou Eric in zijn beelden vangen en bewaren. Wij denken nog altijd in zwart/wit aan WOI, nochtans bestaan er talrijk kleurenfoto’s uit die tijd (in 2014 was er te Brugge een fototentoonstelling van Magnum fotograaf Carl De Keyzer over dit thema). Daarom koos Eric om zijn beeld in kleur te behouden, maar deze te bewerken met een filter: Analog Efex Pro 2. Dit verouderingseffect met krassen, natte platen en vooral de onscherpe randen verdreven het teveel aan hedendaagse werkelijkheid. De montage in PTE was dan het sluitstuk van de weergave. Ook hier koos Eric voor het behoud van zijn 6x4 fotoformaat binnen de schermweergave van 16x9 (print screen van het PTE-werkvenster). De muziekkeuze was natuurlijk weer heel bepalend voor de opbouw van het AV van Eric. Het werd ‘Marie, Sehen Wir Uns Wieder’ van Jef Neve uit de Soundtrack ‘In Vlaamse Velden’. Jef Neve speelt meesterlijk op de piano en wordt begeleid door een stel koperblazers… (bekijk eens zijn optreden in Auckland NZ van 2 april 2016). 3’55” / PicturesToExe |
TRIENNALE BRUGGE (2018)
Eric en Monique trokken naar Brugge, op een snikhete zomerdag, voor een stadswandeling en bezoek aan de Triennale. Niets voorbereid, gewoon de zaken laten komen… dus ook geen deftig fototoestel mee (veel te warm), maar gelukkig een degelijke telefoon mee… tegenwoordig kom je daar ook al ver mee. En dat heeft Eric in deze montage bewezen. Vier installaties trokken zijn fotografische aandacht, door hun opstelling, sfeer, locatie en door hun architecturale structuur en vormgeving: het rode ‘Selgascano Pavilion’ op de Coupure, het drijvende touweneiland van OBBA, de brug van Jaroslaw Kozakiewicz en de stilte van de binnentuin met G.O.D. van Ruimteveldwerk. Stuk voor stuk kunstwerken die een nieuwe stad en een nieuwe wereld verbeelden in de ‘Liquid City’. Eric maakte een korte montage met zijn beeldmateriaal. Hij behield de verticale formaten eigen aan de ‘phone-registratie’, maar maakte ook gebruik van kwalitatieve sterke contrasten en panorama-beelden. De beelden monteerde Eric met PTE op muziek van de Fransman Dominique Charpentier. Deze sfeervolle minimalistische pianomuziek, geschreven voor de soundtrack van de film ‘The Cakemaker’, is de drager en ritme-bepalende achtergrond van dit beklijvend audiovisueel kleinood. 2’55” / PicturesToExe |
WATERFRONT - OOSTENDE (2018)
Eric volgt al vier jaar de herdenkingen van de Groote Oorlog, niet alleen passief, maar ook deelnemen en zelf organiseren. Voor Waterfront was hij toch bij de passieve kijkers. Maar door het gebruikte objectief zat hij toch meer tussen de deelnemers dan verwacht. Terwijl onze koninklijke hoogheden in de nevels verdwenen maakte Eric kleurrijke beelden van de performance op het strand. Immense transparante ballonnen kwamen in de gekleurde nevels omhoog uit het zand. Dit effect ging voor de meeste kijkers totaal verloren door de hevige noorderwind, maar kwam wel tot zijn recht in een fototoestel met een 500mm objectief. De oranje, blauwe en gele rookfakkels gaven de zee en het strand een extra dimensie. Als men weet dat er boven een slagveld verschillende kleurfakkels werden afgeschoten voor de artillerie, dan is de link vlug duidelijk. De opzet van de reflecties ging letterlijk de mist in. De bootjes met boodschappen waren wel gelukt. Van dit alles maakte Eric toch een audiovisuele montage op de muziek van James Horner en John Mellencamp. Uit de soundtrack van de film ‘The Perfect Storm’ koos Eric het nummer ‘Yours Forever’. De inhoud van de song kan gemakkelijk gelinkt worden met de herdenking voor de vele gesneuvelde soldaten op zee, toch het doel van dit gehele concept ‘Waterfront’. 3’58” / PicturesToExe |
IJZERFRONT (2017)
Een zoontje (10 jaar) van een kennis moest voor school een project maken rond WOI. Eric plande een autotrip met hem en zijn ouders van Nieuwpoort tot Diksmuide. Omdat alles nog tijdens de wintervakantie moest gestart worden, trokken Eric en Monique op 2de Kerstdag naar het IJzerfront. Het was een prachtige dag om de trip en de verschillende bezoekjes voor te bereiden en foto’s te maken. Ook in deze AV-montage is de muziek de drager. De minimalistische muziek van de Italiaanse pianist en componist Ludovico Einaudi is de perfecte soundtrack voor de beelden van monumenten, bunkers, loopgraven en oorlogsherinneringen. 4'20'' / PicturesToExe |
30 JULI 1917 - DE VERGETEN AANLOOP NAAR DE DERDE SLAG OM IEPER (2017)
Dit is een datum die voor de familie van Monique in het geheugen gegrift zal staan. Op die dag werd de familie Vandenberghe het slachtoffer van een geallieerde beschieting op Handzame. Een obus week totaal van zijn koers af en trof de sigarenfabriek in de Statiestraat (nu Kronevoordestraat). Ballans van deze collateral damage: 7 doden. Eric deed voor het ‘Vertelconcert’ van GoneWest opzoekwerk rond dit thema en goot het gevonden beeldmateriaal (oude foto’s, postkaarten en luchtfoto’s) in een AV. Het waren vooral twee oude filmfragmenten die hem er toe aanzetten om een soort documentaire te maken over die bewuste dag. De soldaten die de grote Franse spoorwegkanonnen laden en afvuren, weten niet wat voor onheil zij 23 km verder veroorzaken. Ook de piloten en observateurs die 4.900m boven het dorp vliegen tellen alleen de voltreffers en niet de nevenschade! Eric koos voor de muziek van de componist Karl Jenkins, ‘Benedictus’ uit ‘The Armed Man: a mass for peace’, uitgevoerd door het cello-ensemble 2Cellos uit Zagreb. 6’55” / PicturesToExe / met video |
ALS STENEN KONDEN VERTELLEN (2016)
Deze montage is een soort restant van al het opzoekwerk dat Eric deed over zijn grootvader tijdens WOI. Tussen de familiearchieven vond hij ook documenten van voor 1914. Zijn grootvader begon als kleine jongen te werken in de weverij van Beernaerts te Wetteren. Dit gegeven en een bezoek aan het MUST (Museum voor textiel) in Ronse zetten Eric aan het schrijven. De AV gaat niet alleen over zijn grootvader, maar ook over de sociale toestand van de kleine wever en arbeider net voor WOI. Het zoeken en maken van het gepast beeldmateriaal, en vooral het samenstellen van de klankband, was terug een unieke uitdaging. Eric wou bewust geen muziek op de montage. Hij koos voor life-geluiden (machines, treinen, auto’s en kanonnen), sommigen ter plaatse in het museum opgenomen. Hij sprak ook de tekst zelf in, wat de authenticiteit alleen maar ten goede kwam. 6’00” / PicturesToExe / met video |
VIMY RIDGE (2016)
Het bezoek aan dit prachtige Canadese monument in het Franse Vimy, was voor Eric de aanzet om rond deze bijzondere veldslag uit 1917 wat meer opzoekwerk te doen. De specifieke aanpak van de toenmalige Canadese legerleiding, de eerste militaire operatie van een jonge natie en de bijzondere voorbereidingen en het uiteindelijk resultaat zijn voldoende onderwerpen voor een persoonlijke documentaire. De montage bestaat uit vier delen:
12’00” / PicturesToExe |
THE PASSENGER - BIS (2015)
Mons, Culturele hoofdstad van Europa in 2015, was meer dan een bezoek waard. Het omstreden en veel besproken kunstwerk van Arne Quinze was er de blikvanger in de straat. Eric plande zijn bezoek bij avondlicht, wat een speciale sfeer oproept rond het kunstwerk. De compositie van de vele houten latten doet ongewild denken aan een immense ‘mikado’. Vandaar de keuze van Eric om voor de muziek uit ‘House of Flying Daggers’ van de Japanse componist Shigeru Umebayashi te kiezen. 4’00” / PicturesToExe |
FEEL THE SKY (2015)
Een vlucht met de tweedekker SV4 Stampe&Vertongen, van Koksijde naar Diksmuide en de Dodengang, stond al jaren op de ‘bucket list’ van Eric. Meer dan voldoende luchtopnamen om dit alles in een korte sfeermontage te stoppen. Muziek ‘Cadillac of the Skies’ van John Williams uit ‘Empire of the Sun’. 5’00” / PicturesToExe / met video |
CHAMP DE BATAILLE DE VERDUN (2014)
Een rondrit door de frontstreek van Verdun in november 2014 was de aanleiding tot het maken van zeven korte sfeermontages. Mist en regen, verlaten sites, geen autobussen, geen toeristen, maar uiteindelijk de sfeer die Eric wou vastleggen! ‘Les forts de Douaumont et de Vaux’: 1’12” / PicturesToExe Muziek: ‘Standing Ovation’ van John Powell uit ‘Hancock’ ‘Le monument américain de la butte de Montsec’: 1’40” / PicturesToExe Muziek: ‘Suds on the Roof’ van Thomasa Newman uit ‘Shawshank Redemption’ ‘Deutscher Soldatenfriedhof’: 1’55” / PicturesToExe Muziek: ‘Sarabande’ uit Le Grand Troupeau (Vredesconcerten) ‘Tour américaine de Montfaucon’: 3’48” / PicturesToExe Muziek: ‘Homer’s Lessons’ van Rachel Portman uit ‘The Cider House Rules’ ‘La butte de Vauquois’: 4’04” / PicturesToExe Muziek: ‘Au Carrefour des Roses’ uit Songs of Peace (Vredesconcerten) ‘L’Ossuaire de Douaumont’: 2’52” / PicturesToExe Muziek: ‘So was Red’ van Thomas Newman uit ‘Shawshank Redemption’ ‘Fosse Alain-Fournier’: 2’23” / PicturesToExe Muziek: ‘Getting Therapy’ van John Powell uit ‘Hancock’ |
EEN NAAM IN STEEN (2014)
Van Soldaat Remi Vandenberghe (grootoom van Monique) kende Eric enkel de naam vanop het oorlogsmonument op de Markt te Handzame. Na maanden opzoekwerk in archieven, musea en op locaties kon Eric het korte soldatenleven van Remi in de eerste oorlogsmaanden van 1914 reconstrueren. De documentaire werd gefilmd in Handzame, Tienen, Halen, Zemst en Hofstade. 10’00” / video - in samenwerking met Dirk Jengember |
OP DE NAMENLIJST (2014)
Het verhaal van Louise Demaree uit Handzame en het bombardement van 1917 zijn de basis van deze productie, gemaakt ter gelegenheid van de Multimediaherdenking door Kordial over WOI. Eric schreef de tekst voor de voordracht en zocht oude foto’s en postkaarten voor achtergrondprojectie. Pas na veel zoeken in archieven vond ik in 2017 drie foto’s van het bombardement op Handzame, genomen door een Duitse fotograaf Herr Luz. De collectie foto’s word bewaard in het archief van het Imperial War Museum te London.© IWM (Q 52915) 10'00'' / PicturesToExe - handmatig gestuurd - met live voordracht van Ria Cafmeyer De montage bestaat enkel in video, gemaakt tijdens de voorstelling. |
SAG MIR, WO DIE BLUMEN SIND (2014)
Songwriter Pete Seeger overlijdt op 27 januari. Hij deed Eric denken aan Bram Vermeulen die 10 jaar geleden stierf. Toen maakte Eric zijn AV-reeks ‘Ik was erbij’. Voor Pete maak hij een AV-montage met het beeldmateriaal van de begraafplaatsen Steenwerck en Les Trois-Arbres. De soundtrack is ‘Sag mir, wo die Blumen sind’, weliswaar een tekst die pas in 1955 geschreven werd, maar die in de jaren 60 door Marlene Dietrich en Peter, Paul en Mary onvergetelijk werden gemaakt en als aanklacht tegen alle oorlogen werd gebruikt. 3'41" / PicturesToExe |
DE BRIEF (2014 - digitale remake van het diaporama uit 1986)
De oorsprong van deze montage zijn originele brieven uit 1915 die een moeder aan haar zoon schreef. Opnames op locaties met figuranten waren hier de uitdaging. Door het digitaliseren van de dia’s was het mogelijk om kleine fouten en details (in de achtergrond op locatie) te corrigeren en ook om de oude foto’s beter te scannen! De montage heeft Eric omgezet van kleur naar z/w. Wat er een homogeen geheel maakt met de oude postkaarten. 5'20" / PicturesToExe - met behoud van originele klankband en tekst |
ROCCA CALASCIO - GRAN SASSO E MONTI DELLA LAGA NATIONAL PARK (2013)
Een sfeerbeeld van de kasteelruïne Calascio bij het ochtendgloren op de rand van de Gran Sasso (Abruzen-Italië). Als kind droomde Eric al jaren om te logeren in een kasteel. In Calascio logeerde hij in het gerestaureerde dorp net onder het kasteel. Het was enkel op die wijze dat hij ’s morgens vroeg naar de kasteelruïne kon gaan. Sequensen voor de films ‘Ladyhawke’ en ‘The name of the Rose’ zijn hier opgenomen De sfeervolle muziek die Eric bij zijn beelden plaatste is ‘Listen To The Wind’ van James Horner uit de film ‘The New World’. 4’37” / PicturesToExe |
STUPOR MUNDI (2012)
Een intro en vier reismontages. In deze voordracht neemt Eric de kijker mee naar de 13de eeuw. Het uitgangspunt is een bezoek aan het Castel del Monte (Puglia, Italië), een kasteel gebouwd door Frederik II, keizer van het Heilig Roomse Rijk, bijgenaamd ‘Stupor Mundi’, ‘de verbazing der wereld’. De 13de eeuw is de periode van de kruistochten, van nieuwe inzichten, de positie van aarde en zon, architecturale vernieuwingen, van botsingen tussen Roomse Kerk en Islam… van de Franse Capetingers en de Duitse Orden. Stof genoeg om via een originele invalshoek de Middeleeuwen te benaderen. Inleiding - G8 in 1240: 1’53” / PicturesToExe Muziek: ‘Suite From Forrest Gump’ van Alan Silvestri uit ‘Forrest Gump’ ‘Monarchia Sicula’: 6’41” / PicturesToExe Muziek: ‘Salve Regina’ van The Chant of the Templars (1096-1135) ‘Castel del Monte’: 3’25” / PicturesToExe Muziek: ‘Caritas abundat in omnia’ van Hildegard von Bingen (1098-1179) ‘Terra dei Trulli’: 2’30” / PicturesToExe Muziek: ‘Concerning Hobbits’ van Howard Shore uit ‘The Lord of the Rings’ ‘Puglia’: 5’16” / PicturesToExe Muziek: ‘The Pier’ van James Newton Howard uit ‘I am Legend’ |
VENERDI SANTO (2011)
Goede Vrijdag wordt in Sicilië nog herdacht met een processie die het gehele dorp Cattolica Eraclea op de been brengt. Al verwateren ook hier langzaam maar zeker tradities, toch blijf je als toeschouwer niet onberoerd bij dit gebeuren. Voor Eric lag de uitdaging in de beeldopnames: zowel overdag als ‘s avonds. Flitsen was hier geen optie. Met de digitale beelden, een hoge ISO-waarde en de nodige filters was de ruis binnen de perken te houden. De klankband werd gemaakt met klankopnames van een video die gelijktijdig met de beelden werd gemaakt door zijn dochter. 6'22'' / PicturesToExe |
|
WHERE THE WIND BLOWS (2009)
In september kunnen de vier seizoenen op één dag voorbij waaien op Cap Blanc Nez en Cap Gris Nez. Muziek: Tol & Tol 3’22” / PicturestoExe |
|
WASHINGTON D.C. MONUMENTAL CITY (2009)
De stad Washington herbergt een groot aantal monumenten en gedenktekens ter ere van beroemde personen en historische gebeurtenissen. Door het gebruiken van passende klankfragmenten (historische toespraken van Abraham Lincoln en General Georges S. Patton) en geluiden (paarden, battle-geluiden en de typische Vietnam helikopter) gaf Eric aan deze AV-montage een heel eigen insteek. De monumenten en gedenkstenen werden zo meer dan een stil en versteende herinnering! Muziek: Clint Eastwood – Alan Silvestri – Thomas Newman 8'16'' / PicturestoExe |
|
PAINT IT BLACK (2009
Met een knipoog naar de eerste zwarte president in Amerika raast deze “kleurloze” AV-montage door het culturele erfgoed en de hedendaagse kunst van New York en Washington. muziek : 'Paint it black' van de Rolling Stones De tekst van het nummer wordt toegeschreven aan het duo Mick Jagger en Keith Richards. De andere bandleden, vooral Bill Wyman en Brian Jones, hebben echter ook meegeschreven aan Paint It, Black. In eerste instantie was het nummer een rustig soulnummer, gezongen uit het standpunt van een depressieve man, die wil dat alles in zijn leven in zwart verandert, net als zijn eigen humeur. Tijdens oefensessies werd het nummer sneller, en kwam het kenmerkende sitarspel van Brian Jones erbij. 3'42'' / PicturestoExe |
|
HOME, WHERE I WANTED TO GO (2009)
Een uurtje wachten in een station; de tijd vliegt als je in Liège-Guillemins staat. In deze AV-productie toont Eric de kracht van het digitale medium. Door het groot aantal stationsklokken, zichtbaar op de beelden, was het logisch dat de beelden chronologisch werden geplaatst. De volgende stap was het maken van een eigen klok waarvan de wijzers afzonderlijk en sneller konden draaien. PTE laat hier zien wat digitaal mogelijk is. 1'40'' / PicturestoExe |
|
LA ROMA DI MUSSOLINI (2008)
"Wat rest er van de plannen uit 1931 die Piacentini opmaakte voor de eeuwige stad? Wat is er geworden van EUR en het Stadio dei Marmi? Wat heeft de Ara Pacis te maken met het fascisme?" De documentaire "La Roma di Mussolini" verlaat de platgelopen toeristische paden en bekijkt de stad vanuit een andere hoek. Muziek uit: ’Tea with Mussolini’ van Alessio Vlad and Stefano Arnaldi ‘The Truman show’ van Philip Glass en Burkhard Dallwitz ‘Gladiator’ van Hans Zimmer ‘Kingdom of Heaven’ van Harry Gregson-Williams ‘The Time Machine’ van Klaus Badelt ‘Café Italia’ van Carlo Buti ‘Antologia della Canzone Italiana’ van Beniamino Gigli, Enzo Aita E Trio Lescano, Memé Bianchi Heel wat life-geluiden en een toespraak van Mussolini. Voor deze montage haalde Eric alles uit de kast: hij bestelde boeken in Venetië, de muziek in Amerika en trok meermaals door de stad Rome opzoek naar de restanten van het fascisme. De toegang krijgen tot het station van Ostiense was een unieke ervaring. Het schrijven van de tekst en het laten inlezen was nog het moeilijkst. De reeks is in het AV-midden jammer genoeg nooit naar waarde geschat. 14'50'' / m.Objects |
WIRES (2007)
De 87ste verjaardag van mijn vader heeft 2007 gedomineerd. Door ziekte geveld wou hij toch zijn verjaardag vieren met zijn vrouw en kinderen… in het ziekenhuis. Het is een ontroerend persoonlijk document dat ook de toeschouwers weet te boeien. De muziek is van de Engelse “indie rock band” Athlete. 4'20'' / PicturestoExe |
THE MIGHT OF ROME (2006)
De gelijknamige soundtrack van Hans Zimmer was de leidraad voor deze documentaire reeks over de kracht en de macht van het oude Rome. De opeenvolgende genres van muziekstijlen waren ideaal om de groei en de diversiteit van Rome te laten zien. De beelden laten zich binden door een sterk afwisselende tempo. 5'18'' / PicturestoExe |
FONTANA DELLE NAIADI (2006)
De fontein op de Piazza della Repubblica is een blikvanger voor iedere toerist die het Termini Station verlaat te Rome. Er is maar één periode die optimaal is voor de belichting: een lage zon, ’s avonds en in de winter. Dan krijgen de waterdruppels die magische uitstraling. 3'03'' / PicturestoExe |
DE ZOUTOORLOG (2005)
"Filips de Goede, Hertog van Bourgondië, vraagt de steden in Vlaanderen om extra taksen te betalen op het zout... maar Gent weigert!" In 1986 toonde Eric reeds zijn belangstelling voor de Middeleeuwse ridders met zijn reeksje 'Vlaanderen, de leeuw'. Met de re-enactment van de 'Slag van Oeselgem' kwam zijn jongensdroom digitaal tot leven. 3'56'' / PicturestoExe |
IK WAS ERBIJ (2004)
"Mijn grootvader was erbij." Al lang wou Eric een documentaire reeks maken over de vier frontjaren van zijn grootvader. Het overlijden van Bram Vermeulen en de negentigste verjaardag van het begin van de Grote Oorlog deden Eric teruggrijpen naar zijn archieven. Met de nieuwe digitale technieken was het mogelijk om oude foto’s en eigen opnames samen te brengen in een montage. 6'34'' / PicturestoExe |
BRIEFMARKEN (2004 - digitale remake van het diaporama uit 1993)
Postzegels vertellen de opkomst en ondergang van het Derde Rijk. De analoge reeks uit 1993 werd in 2004 in een nieuw digitaal kleedje gestoken. De originele klankband werd behouden, maar de opeenvolging van de beelden werd verbeterd en aangevuld. Het was de eerste AV-montage die Eric digitaal maakte, omdat hij niet over een digitaal fototoestel beschikte, maakte hij de montage met zijn scanner! Alle postzegels gingen op de scanner… en niet meer gefotografeerd met een balgtoestel. 9'35'' / PicturestoExe |
Analoge diaporama's van Eric Kellens
Van de reeks analoge montages en diaporama’s zijn er vier die Eric nog steeds koestert.
In ‘De Brief’ werkte hij voor het eerst met figuranten, ‘De boeckbinder’ was heel persoonlijk, met ‘Briefmarken’ stapte hij de macrofotografie in en met ‘Two days New York’ verlegde hij de grens van 2 naar 4 projectoren! Van 'De Brief' en 'Briefmarken' maakte Eric later digitale versies (zie hierboven).
In ‘De Brief’ werkte hij voor het eerst met figuranten, ‘De boeckbinder’ was heel persoonlijk, met ‘Briefmarken’ stapte hij de macrofotografie in en met ‘Two days New York’ verlegde hij de grens van 2 naar 4 projectoren! Van 'De Brief' en 'Briefmarken' maakte Eric later digitale versies (zie hierboven).
TWO DAYS NEW YORK (1994)
Een impressie van een wereldstad, opgenomen tijdens een blitz-bezoek van twee dagen. Voor deze montage was de muziekkeuze het uitgangspunt. De muziek van Gershwin en Bernstein, en vooral het ‘nuttige’ gebruik van vier projectoren, maakten van deze diareeks een snelle en andere kijk op ‘The Big Apple’. 4’40” / 4 projectoren / cassette 4.75 –DBX / Bässgen plustrac |
BRIEFMARKEN (1992)
Postzegels vertellen de opkomst en ondergang van het Derde Rijk. Een reeks met een opmerkelijke combinatie tussen macro-opnames van Duitse postzegels, oude radiotoestellen en originele klankfragmenten. De derde projector werd hier aangewend voor de ‘jaar’-aanduiding, waardoor de reeks een documentaire toon kreeg. Het is een reeks die heel wat stof deed opwaaien bij het maken en nadien. De montage behaalde de gouden medaille in 1993 op de Vijfde Provinciale Wedstrijd voor Diaporamma en Diareeksen te Roeselare (B). In 1994 behaalde de montage de 8ste grote prijs in de Polyvisie te Mechelen (B). De reeks trok de wereld rond. In 1995 was ze te gast in Brisbane (Aust) en Pécs (Hongarije). In 1996 behaalde de montage de vijfde grote prijs op het 35ste Festival International de l’Image te Epinal (Fr), op het 16de Festival in Legnano (It) behaalde de reeks de zesde plaats. 9’35” / 3 projectoren / cassette 4.75 - DBX / Bässgen plustrac |
DE BOECKBINDER (1991)
Een oudere man blikt terug op zijn carrière als boekbinder. Dit is voor Eric de meest persoonlijke reeks die hij gemaakt heeft. De figurant was zijn eigen vader en het is ook zijn verhaal dat in beeld werd gebracht. In 1994 behaalde de reeks de ‘Grand Prix du Festival (le médaille d’or) te Esneux (B) en in 1996 behaalde de reeks de ‘Grand Prix’ in 1996 te Cheltenham (UK). 7’03” / 3 projectoren / cassette 4.75 – DBX / Bässgen plustrac |