Digitale audiovisuals van Johan Werbrouck |
THE GATE TO HEAVEN (2019)
De middeleeuwse mens was een godvrezende mens. Bisschoppen, priesters en monniken prentten hem in dat alleen een vroom en voorbeeldig leven toegang zou verlenen tot de hemel, anders stonden de poorten van de hel wagenwijd voor hem open. In kerken en kathedralen kwamen mensen massaal bidden en aflaten verdienen, in de hoop een glimp van de poort tot de hemel op te vangen. Ook voor de moderne mens blijven kerken hun aantrekkingskracht behouden. Wat hopen zij daar te vinden ? In deze audiovisual staan het visuele aspect en het creëren van een spirituele en mysterieuze sfeer centraal. De opnames werden gemaakt in de middeleeuwse abdij van Fontenay en de kathedralen van Vezelay en Laon. 3'20'' / mObjects |
|
VERDUN 1916 - SOUFFRANCE ET SACRIFICE (2019)
De Slag bij Verdun is het symbool geworden van de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog, van de zinloze slachtingen en de eindeloze opoffering van mensenlevens in de strijd om een paar vierkante kilometer land. Een bezoek aan de beroemde slagvelden, monumenten en begraafplaatsen wordt een reis in de tijd aan de hand van de virtuele tentoonstelling van historische foto- en filmbeelden die Werbrouck langs de route heeft opgebouwd. Deze confrontatie met de rauwe realiteit wordt nog versterkt door de getuigenissen van Franse en Duitse soldaten die de Apocalyps van Verdun op een huiveringwekkende manier doen herleven. De auteur trekt ook parallellen tussen het lijden en de opoffering van de soldaten en het passieverhaal van Christus. 13'20'' / mObjects |
|
DE COLONNE (2018)
Vanaf augustus 1918 begon het geallieerd bevrijdingsoffensief aan het westelijk front. Dit werd 100 jaar later herdacht door een historische evocatie bestaande uit een colonne Belgische, Britse en Franse soldaten uitgerust zoals toen. In hun zog volgde een karavaan met veldkeukens, transportwagens en kanonnen. De colonne trok dwars door West- en Oost-Vlaanderen langs diverse slagvelden uit het bevrijdingsoffensief. Johan Werbrouck injecteerde zijn reportage over dit gebeuren met een dosis emotionaliteit. Bij de aanvang van de tocht is de sfeer melancholisch en echo's van het verwoeste landschap en bloedige slagvelden wegen op het gemoed. Naarmate de colonne verder trekt groeit het optimisme en ieder bevrijd dorp brengt de overwinning en de uiteindelijke vrede dichterbij. 8' / mObjects |
|
A STRANGE PLACE... A SECRET RITUAL (2016)
Als toeschouwer word je binnengeleid op de bouwwerf van een nieuw bedrijventerrein. Deze banale locatie ontpopt zich echter al snel tot een bevreemdende plaats vol surreële beelden en mysterieuze ontmoetingen. Een geheime toegang leidt naar een sacrale ruimte waar je de bevoorrechte getuige bent van een intrigerend ritueel. Johan Werbrouck slaagt er in om in een onverwachte locatie en door een uitgekiende integratie van de kunstwerken in het decor, een virtuele kunsthappening op te bouwen die je van de ene verrassing in de andere laat vallen. Het bedrijventerrein vond de auteur in Kortemark. De kunstwerken fotografeerde hij op kunstevenementen in Watou, Lissewege en Kortemark. Het tweede deel van de audiovisual is de interpretatie van Werbrouck van 'Witness art & light & dance' , een installatie van Willy Calis en de choreografieën die daarvoor in 2015 in Kortemark werden gecreëerd tijdens de Kunstroute van OOkunst. Gouden Medaille SFNK op Digirama 2016 - 6'10" / mObjects |
|
|
SIRJA LAMIA, THE NIGHTBORN VAMPIRE (2006)
De auteur schetst in deze productie het portret van Inez, een 17 jarig meisje dat zich volledig onderdompelt in de gothic lifestyle. Tijdens een jaar van intensieve samenwerking kreeg het scenario geleidelijk aan vorm. De gedichten waarin Sirja Lamia, het alter ego van Inez, haar diepste persoonlijke gevoelens uitdrukt, waren een dankbare bron van inspiratie om de donkere gothic droomwereld audiovisueel vorm te geven, en op die manier realiteit en fictie tot één fascinerend verhaal te verweven. Eerste prijzen op het Adelaide AV-Fest, de Trophée de Paris, het Festival de l'Image Epinal en het festival van Garda (Italië) en werd ook eindwinnaar van het Diaporama Supercircuit 2007. 21'20" (12' voor de festivalversie) / mObjects |
Bekijk ook de portfolio Gothic Dreams
|
KAMER 17 (2005)
Nadat haar huwelijk op een pijnlijke manier is geëindigd, zoekt een vrouw troost en genezing aan de Normandische kust. Ze betrekt een kamer in het hotel waar ze ooit haar wittebroods weken doorbracht. Tijdens haar verblijf wordt ze heen en weer geslingerd tussen hoop en wanhoop. 'Ik kijk door het raam. Het is gevuld met de lucht, de zee en een stuk strand. Ik blijf kijken. Nooit word ik het moe. Als ik ooit gelukkig geweest ben, was het aan zee. Dacht ik aan hen van wie ik hield, dan zag ik hen aan zee. Vandaag zal ik ook van jou een beeld krijgen met oneindigheid van wolken, water en zand.' Eerste prijzen op festivals in Argentinië, Canada en Engeland. 9'20" / PicturesToExe |
|
THE VANISHING RACE (2004)
[coproductie met Freddy Adam] The Vanishing Race vertelt het tragische verhaal van de Noord-Amerikaanse Indianen die na een hopeloze strijd werden ver-dreven van hun thuisland om uiteindelijk te verdwijnen in het stof van de woestijn. Het scenario is gebaseerd op de woorden van Chief Joseph van de Nez Perce stam. De foto's van de indianen zijn gemaakt door Edward S. Curtis en maken deel uit van zijn encyclopedie 'The North American Indian'. De beelden van Noord-Amerika zijn van de hand van Freddy Adam. Johan Werbrouck bewerkte de beelden en verzorgde de productie. Eerste prijzen in het Supercircuit 2004, The IAC Geoffrey Round Trophy, het festival van Mar Del Plata (Argentinië) en AV FEST in Adelaide. 7'30" / PicturesToExe |
|
LEDA EN DE ZWAAN (2004)
Volgens de Griekse mythologie was Leda, de koningin van Sparta, befaamd voor haar grote schoonheid. Zij hield er van te baden in de rivier Eurotas, en het was daar dat Zeus, de koning van de Goden, haar van op de berg Olympus voor het eerst opmerkte. Zeus werd verliefd op haar, maar kon haar niet overtuigen met hem geslachtsgemeenschap te hebben, hiertoe veranderde hij zichzelf in een zwaan en overweldigde Leda. Beschaamd om wat er gebeurd was, had Leda die avond gemeenschap met haar man en na negen maanden kreeg zij kinderen, die volgens zekere overleveringen uit een ei kwamen. Pollux en Helena waren de kinderen van Zeus, Kastor en Klytaimnestra van Tyndaeros. Eerste prijs op het festval van Nilvange (Frankrijk). 5'50" / PicturesToExe |
|
CATHAR PER TOTJORN (2002) [coproductie met Eddy Callewaert]
Het diaporama ‘Cathar per totjorn’, wat in het Nederlands zoveel betekent als ‘Kathaar voor altijd’, is een half uur durend epos over de kruistocht tegen de Katharen in het Zuid-Franse Occitanië tijdens de 13e eeuw. Het is geen pure en zakelijke documentaire maar eerder een meeslepend “docudrama” over de wanhopige strijd van de katharen tegen de combine van de Roomse kerk en Franse staat, die alles in het werk stelden om hen tot de laatste man uit te roeien. Het verhaal wordt verteld door een vrouw die een bezoek brengt aan de streek. Het leek de auteurs een goed idee om de beide betrokken partijen, de katharen en de katholieke kerk, ook aan het woord te laten en elk vanuit hun eigen geloofsovertuiging commentaar te laten geven op de gebeurtenissen. Dit verhoogt de dramatische spankracht en spreekt de toeschouwer directer aan. 28'30" / 4 projectoren / CD / Bässgen freetrac |
|
DAGBOEK VAN EEN VERDWENEN SOLDAAT (1996)
Dit is het verhaal van een man die het oorlogsdagboek van Jeremy Thorne, Australisch korporaal uit de Eerste Wereldoorlog, in handen krijgt en door diens getuigenis zodanig wordt aangegrepen dat hij 70 jaar na de gebeurtenissen een pelgrimstocht onderneemt naar de slagvelden bij Ieper. Daar wordt hij op verschillende locaties geconfronteerd met een apocalyptische oorlog en met zichzelf. Het scenario is opgebouwd rond de wisselwerking tussen zijn overpeinzingen en de getuigenis van de korporaal. Het is een fictief verhaal, maar is wel degelijk gebaseerd op authentieke gebeurtenissen en teksten. Deze productie won 5 eerste prijzen op internationale festivals in België, Nederland, Engeland, Frankrijk en Australië. 20'00" (festivalversie 12'00") / 4 projectoren / cassette 4.75 / Bässgen plustrac |
|
DE WREDE WAAN (1993)
De lege kamers, eindeloze gangen en steeds weer stijgende en dalende trappen van het oude leegstaande Sint-Janshospitaal in Brugge vormen het decor voor een verhaal vol waanzin. “Vandaag liep ik de gangen in, het labyrint droeg een stilte die met tegenzin mijn tred verdroeg. Door een list van de vijand zit ik hier gevangen. Men meent dat ik gek ben. Maar ik begrijp hun bedoeling; Terwijl ik hier ben verandert men de wereld zodat ik eenmaal terug vrij erin verdwalen moet." (naar een gedicht van Gerrit Achterberg) 4'00" / 4 projectoren / cassette 4.75 / Bässgen plustrac |
|
DE LAATSTE ZEVEN DAGEN (1991)
Geïnspireerd door de roman van Umberto Eco “De naam van de roos” verhaalt dit diaporama over de mysterieuze gebeurtenissen en uiteindelijke ondergang van een middeleeuwse abdij. De evocatie van het inferno waaraan de abdij ten prooi valt, krijgt een extra dimensie door het optimaal gebruik van vier projectoren. Dit diaporama betekende voor Johan Werbrouck het eerste succes op zowel het nationale als internationale podium. Naast de gouden medaille op de wedstrijd van het VFF, viel het diaporama ook in de prijzen op de festivals van Mechelen, Esneux en Cheltenham 11'50" / 4 projectoren / cassette 4.75 / Bässgen plustrac |
|
JAZZ & FREEDOM (1999)
In Jazz & Freedom wordt het verhaal verteld van de zwarte jazzmuziek, van het ontstaan in het rode lampen-district in de havenstad New Orleans tot de revolutie die de free jazz in de jaren ‘60 binnen de jazzwereld ontketende. Dit verhaal is nauw verbonden met de strijd die de zwarten voerden voor gelijke burgerrechten en vrijheid. De auteur toont het belang aan van de jazzmuziek in een politieke bewustwording die stilaan evolueerde van lijdzaam ondergaan tot de gewelddadige en radicale strijdmethodes van Malcolm X en de Black Panther beweging. 13'30" / 4 projectoren / cassette 4.75 / Bässgen plustrac |
MANHATTAN SKETCHES (1999)
De diabeelden, allemaal door de auteur zelf gemaakt tijdens een verblijf in New York in de herfst van 1997, werden met photoshop omgezet in beelden vol fantasie en verbeelding. In dit creatieproces was het werk van kunstenaars die in deze wereldstad geleefd en gewerkt hebben een dankbare bron van inspiratie en een aantal van hun werken is opgenomen in dit caleidoscopisch schetsboek waarin de grenzen tussen grafische kunst en fotografie worden afgetast. 9'10" / 4 projectoren / cassette 4.75 / Bässgen plustrac |
HET VERLOREN SEIZOEN (1993)
Het hoofdpersonage denkt in de herfst van zijn leven terug aan zijn jeugdjaren die zich afspeelden op het Franse platteland en later in het Parijs van de vorige eeuwwisseling. Zijn herinneringen herleven in één grote flashback die geïllustreerd wordt aan de hand van de schilderijen van de Franse impressionisten Claude Monet, Auguste Renoir en Edgar Degas. De poëzie, zo kenmerkend voor deze stijlperiode in de schilderkunst, vindt een echo in de tekst die gebaseerd is op werk van François-René de Chateaubriand, Gustave Flaubert en de Vlaamse auteurs Clem Schouwenaers, Willy Spillebeen en Paul Vanderschaeghe. 17'00" / 4 projectoren / cassette 4.75 / Bässgen plustrac |
DREAM BOX MUSIC (1993) [coproductie met Remi Vermeulen]
Uitgangspunt van dit diaporama zijn beelden van een unieke collectie jukeboxen. De thematiek van de songs gebruikt in de soundtrack wordt op een subtiele manier verwerkt en geeft aan het diaporama een diepere betekenis. De ritmische beeld-wisselingen zorgen voor een opwindend rock’n roll gevoel. 6'00" / 4 projectoren / cassette 4.75 / Bässgen plustrac |
HET HONDENPAD (1991)
Vincent Van Gogh voerde een intense briefwisseling met zijn jongere broer Theo. In die honderden brieven gunt de schilder ons een blik in zijn innerlijke gevoelswereld. Aan de hand van zijn schilderijen en zijn brieven wordt in dit diaporama zijn leven als schilder en mens gereconstrueerd. 23'30" / 4 projectoren / cassette 4.75 / Bässgen plustrac |
PHOTOGRAPHS & MEMORIES (1986)
Scherven van een gebroken huwelijk.
Songs van Janis Ian en Jim Croce vertolken de gevoelens van beide partners.
7'20" / 3 projectoren / cassette 4.75 / Bässgen plustrac
Scherven van een gebroken huwelijk.
Songs van Janis Ian en Jim Croce vertolken de gevoelens van beide partners.
7'20" / 3 projectoren / cassette 4.75 / Bässgen plustrac