RECENT AUDIOVISUEEL WERK
Der Krieg Eric KellensMet deze AV-montage blijft Eric in zijn traditie om een lied als uitgangspunt te nemen. In een radio-interview met Lucas Van den Eynde hoorde Eric voor het eerst het Beverlo-lied van Wannes Van de Velde (overleden op 10 november 2008).
Een gewone soldaat (‘Der Held’ op de tekening van George Grosz) wordt 'als een beest' naar het front gejaagd en als hij op houten krukken terugkeert, krijgt hij te weinig om van te leven en lijdt hij honger. De kracht van het AV ‘Der Krieg’ ligt in het samengaan van beeld en klank. Een audiovisuele montage is opgebouwd uit drie delen: inhoud, beeld en geluid. Hier is dus duidelijk gekozen voor inhoud (de boodschap) en geluid (het protestlied). De gekozen beelden (etsen en kleurtekeningen) zijn uitermate belangrijk, maar niet van eigen hand. |
De Colonne Johan WerbrouckVanaf augustus 1918 begon het geallieerd bevrijdingsoffensief aan het westelijk front.
Dit werd 100 jaar later herdacht door een historische evocatie bestaande uit een colonne Belgische, Britse en Franse soldaten uitgerust zoals toen. In hun zog volgde een karavaan met veldkeukens, transportwagens en kanonnen. De colonne trok dwars door West- en Oost- Vlaanderen langs diverse slagvelden uit het bevrijdingsoffensief. Johan Werbrouck injecteerde zijn reportage over dit gebeuren met een dosis emotionaliteit. Bij de aanvang van de tocht is de sfeer melancholisch en echo's van het verwoeste landschap en bloedige slagvelden wegen op het gemoed. Naarmate de colonne verder trekt groeit het optimisme en ieder bevrijd dorp brengt de overwinning en de uiteindelijke vrede dichterbij. |
Waterfront - Oostende Eric KellensEric volgt al vier jaar de herdenkingen van de Groote Oorlog, niet alleen passief, maar ook deelnemen en zelf organiseren. Voor Waterfront was hij toch bij de passieve kijkers. Maar door het gebruikte 500 mm objectief zat hij toch meer tussen de deelnemers dan verwacht. Terwijl onze koninklijke hoogheden in de nevels verdwenen maakte Eric kleurrijke beelden van de performance op het strand.
Het werd een audiovisuele montage op de muziek van James Horner en John Mellencamp. Uit de soundtrack van de film ‘The Perfect Storm’ koos Eric het nummer ‘Yours Forever’. De inhoud van de song kan gemakkelijk gelinkt worden met de herdenking voor de vele gesneuvelde soldaten op zee, toch het doel van dit gehele concept ‘Waterfront’ |
Triennale Brugge Eric KellensEric en Monique trokken naar Brugge, op een snikhete zomerdag, voor een stadswandeling en bezoek aan de Triennale. Vier installaties trokken de fotografische aandacht, door hun opstelling, sfeer, locatie en door hun architecturale structuur en vormgeving: het rode ‘Selgascano Pavilion’ op de Coupure, het drijvende touweneiland van OBBA, de brug van Jaroslaw Kozakiewicz en de stilte van de binnentuin met G.O.D. van Ruimteveldwerk.
De beelden monteerde Eric met PTE op muziek van de Fransman Dominique Charpentier. Deze sfeervolle minimalistische pianomuziek, geschreven voor de soundtrack van de film ‘The Cakemaker’, is de drager en ritme-bepalende achtergrond van dit beklijvend audiovisueel kleinood. |
De Bevrijding Eric KellensZoals honderden andere amateurfotografen trok Eric naar de colonne van ‘De Bevrijding’ die door West- en Oost-Vlaanderen trok in augustus 2018. Na een eerste kennismaking met de historische colonne in Houthulst trok Eric met zijn fototoestel naar Handzame, Torhout en Loppem. Een teletijdscabine heeft er geen vergelijk mee, de taferelen van de soldaten, paarden en wagens zijn zo weggelopen uit het verleden.
Eric koos er voor om zijn beelden in kleur te behouden, maar deze te bewerken met een filter: Analog Efex Pro 2. Dit verouderingseffect met krassen, natte platen en vooral de onscherpe randen verdreven het teveel aan hedendaagse werkelijkheid. De muziekkeuze was natuurlijk weer heel bepalend voor de opbouw van het AV van Eric. Het werd ‘Marie, Sehen Wir Uns Wieder’ van Jef Neve uit de Soundtrack ‘In Vlaamse Velden’. |