door Johan Werbrouck
Het eerste Multimediafestival van het WVFD in Zedelgem ligt alweer een week achter ons. Het kan zeker een geslaagd evenement genoemd worden. Met 9 deelnemende clubs en 40 geprojecteerde audiovisuele montages was er een gevuld en gevarieerd programma. De organisatie door Kiwabi liep gesmeerd, eventjes was er paniek toen de voorraad broodjes wel erg snel opgesoupeerd was, maar geen nood, er werd snel een alternatieve bevoorrading geïmproviseerd. Het vooropgestelde tijdschema kwam nooit in gevaar en ook technisch waren er geen problemen. De projectie was van een hoge kwaliteit dankzij een gehuurde Canon HD projector. De publieke belangstelling viel best mee voor een eerste editie. De meeste toeschouwers waren uiteraard leden en sympathisanten van de deelnemende clubs, maar we ontwaarden toch ook andere geïnteresseerden in de aangename en van alle comfort voorziene projectiezaal van de Groene Meersen.
En hoe zat het nu met de kwaliteit van het vertoonde werk ? Een antwoord op deze vraag hangt een beetje af van de verwachtingen waarmee je naar Zedelgem kwam afgezakt. Wie kwam om mooie beelden te zien, zal voldaan huiswaarts gekeerd zijn. Het algemeen niveau van de fotografische kwaliteit was hoog en de uitschuivers bleven beperkt. Een absoluut hoogtepunt op dit vlak waren de montages This is Wildlife en Zuid-Ethiopië van respectievelijk Jean-Pierre van Couillie en Bertrand Vansteelandt. De fotografie in allebei de montages was 'National Geographic' waardig. Maar, en daar wringt het schoentje, met mooie beelden alleen maak je nog geen top montage. Er is trouwens ook een verschil tussen mooie beelden tout court en fotografie die in functie staat van het totaal concept van de audiovisuele productie.
Het eerste Multimediafestival van het WVFD in Zedelgem ligt alweer een week achter ons. Het kan zeker een geslaagd evenement genoemd worden. Met 9 deelnemende clubs en 40 geprojecteerde audiovisuele montages was er een gevuld en gevarieerd programma. De organisatie door Kiwabi liep gesmeerd, eventjes was er paniek toen de voorraad broodjes wel erg snel opgesoupeerd was, maar geen nood, er werd snel een alternatieve bevoorrading geïmproviseerd. Het vooropgestelde tijdschema kwam nooit in gevaar en ook technisch waren er geen problemen. De projectie was van een hoge kwaliteit dankzij een gehuurde Canon HD projector. De publieke belangstelling viel best mee voor een eerste editie. De meeste toeschouwers waren uiteraard leden en sympathisanten van de deelnemende clubs, maar we ontwaarden toch ook andere geïnteresseerden in de aangename en van alle comfort voorziene projectiezaal van de Groene Meersen.
En hoe zat het nu met de kwaliteit van het vertoonde werk ? Een antwoord op deze vraag hangt een beetje af van de verwachtingen waarmee je naar Zedelgem kwam afgezakt. Wie kwam om mooie beelden te zien, zal voldaan huiswaarts gekeerd zijn. Het algemeen niveau van de fotografische kwaliteit was hoog en de uitschuivers bleven beperkt. Een absoluut hoogtepunt op dit vlak waren de montages This is Wildlife en Zuid-Ethiopië van respectievelijk Jean-Pierre van Couillie en Bertrand Vansteelandt. De fotografie in allebei de montages was 'National Geographic' waardig. Maar, en daar wringt het schoentje, met mooie beelden alleen maak je nog geen top montage. Er is trouwens ook een verschil tussen mooie beelden tout court en fotografie die in functie staat van het totaal concept van de audiovisuele productie.