door Johan Werbrouck
Dit bekend citaat van Ansel Adams, misschien wel de meest invloedrijke landschapsfotograaf van de twintigste eeuw, vind je niet zomaar terug op onze homepage. In deze post wil ik de keuze van dit citaat even toelichten.
Dit bekend citaat van Ansel Adams, misschien wel de meest invloedrijke landschapsfotograaf van de twintigste eeuw, vind je niet zomaar terug op onze homepage. In deze post wil ik de keuze van dit citaat even toelichten.
Ansel Adams (1902-1984) die aanvankelijk musicus had willen worden is bekend van zijn indrukwekkende landschapsfoto's in zwart-wit, geïnspireerd door een trip naar Yosemite National Park in 1916.
Hij fotografeerde in de jaren 1944 -1958 de nationale parken van de Verenigde Staten en kreeg daarvoor drie Guggenheim-prijzen. Hierdoor kreeg hij naam als de bekendste natuurfotograaf van Amerika. In 1932 richtte hij samen met onder andere Edward Weston en Imogen Cunningham de West Coast Society op, beter bekend als de F/64 Group, genoemd naar de kleinste diafragmaopening. Adams was de bedenker van het Zone systeem, een methode om door middel van previsualisatie en beheersing van het contrast het maximale te halen uit de capaciteit van de zwart-witfilm.
Adam's foto The Tetons and The Snake River was één van de 115 beelden die vastgelegd werden op de Voyager Golden Record aan boord van het Voyager ruimteschip. Deze beelden waren geselecteerd om informatie te verschaffen over de mens, planten, dieren en geologische kenmerken van de aarde aan eventuele buitenaardse beschavingen.
Hij fotografeerde in de jaren 1944 -1958 de nationale parken van de Verenigde Staten en kreeg daarvoor drie Guggenheim-prijzen. Hierdoor kreeg hij naam als de bekendste natuurfotograaf van Amerika. In 1932 richtte hij samen met onder andere Edward Weston en Imogen Cunningham de West Coast Society op, beter bekend als de F/64 Group, genoemd naar de kleinste diafragmaopening. Adams was de bedenker van het Zone systeem, een methode om door middel van previsualisatie en beheersing van het contrast het maximale te halen uit de capaciteit van de zwart-witfilm.
Adam's foto The Tetons and The Snake River was één van de 115 beelden die vastgelegd werden op de Voyager Golden Record aan boord van het Voyager ruimteschip. Deze beelden waren geselecteerd om informatie te verschaffen over de mens, planten, dieren en geologische kenmerken van de aarde aan eventuele buitenaardse beschavingen.
Fotografie in zijn beleving en toepassing evolueert razend snel. We leven in een tijd waarin smartphones, selfies, facebook, flickr etc.. de nieuwe modewoorden zijn in de beleving en het delen van fotografie. Foto's worden er meer dan ooit genomen. Smartphones zijn altijd en overal aanwezig, en iedereen gebruikt ze om er elk moment uit zijn of haar 'boeiend' leven mee vast te leggen en te delen. Als toppunt van dit fotografisch 'misbruik' las ik onlangs op de site van een Vlaamse krant dat de realityster Kim Kardashian erin was geslaagd om in 4 dagen tijd zesduizend selfies te maken. Al deze kiekjes worden massaal gepost op de sociale media en sharing platforms en dringen onze huiskamer en geest binnen als we achteloos wat op het internet surfen.
Gelukkig botsen we tijdens ons verblijf op het net ook af en toe op waardevolle sites met 'echte' fotografie van fotografen, die trouw aan een eigen filosofie en kijk op de wereld en met verbeelding en technische bagage, werken aan een eigen oeuvre. De massa beschikbaar beeldmateriaal is dan ook gigantisch. Voor de echte fotoliefhebber komt het er dus op aan de krenten uit de pap te vissen. De tweespalt die vervat ligt in de woorden van Ansel Adams is in het fotografisch aanbod van vandaag groter dan ooit. Met de keuze van dit citaat op onze website willen we dan ook aangeven dat we tot de tweede categorie willen behoren. Tot de fotografen voor wie een foto geen kiekje is, maar wel het resultaat van weloverwogen keuzes zowel bij opname als bij afwerking.
Gelukkig botsen we tijdens ons verblijf op het net ook af en toe op waardevolle sites met 'echte' fotografie van fotografen, die trouw aan een eigen filosofie en kijk op de wereld en met verbeelding en technische bagage, werken aan een eigen oeuvre. De massa beschikbaar beeldmateriaal is dan ook gigantisch. Voor de echte fotoliefhebber komt het er dus op aan de krenten uit de pap te vissen. De tweespalt die vervat ligt in de woorden van Ansel Adams is in het fotografisch aanbod van vandaag groter dan ooit. Met de keuze van dit citaat op onze website willen we dan ook aangeven dat we tot de tweede categorie willen behoren. Tot de fotografen voor wie een foto geen kiekje is, maar wel het resultaat van weloverwogen keuzes zowel bij opname als bij afwerking.